Základní škola, Brno,
Slovanské nám. 2, příspěvková organizace
|
|
Vnitřní řád školní družiny |
|
|
|
|
|
Vypracoval: |
Střechová Petra, vedoucí ŠD |
Schválil: |
Mgr. Jalový David, ředitel
školy
|
Směrnice nabývá platnosti
dne: |
1. 9. 2016 |
Směrnice nabývá účinnosti
dne: |
1. 9. 2016 |
Změny
jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást
tohoto předpisu. |
|
|
V souladu se zněním zákona č. 561/2004 Sb. o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), § 30, odst.1, vydávám Vnitřní řád školní družiny, jenž je součástí
Školního řádu Základní školy, Brno, Slovanské nám.2, příspěvkové organizace:
1.
VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
Jako vedoucí pracovník ve školní družině (dále i ŠD) je ředitelem školy
určena vedoucí vychovatelka, která řídí a kontroluje práci podřízených
zaměstnanců. Zajišťuje řádný provoz školní družiny, vychází z požadavků
školské legislativy, Školního vzdělávacího programu Základní školy, Brno,
Slovanské nám.2, příspěvkové organizace a Školního vzdělávacího programu školní
družiny. Dále zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků, kontroluje provedení
plateb úplaty za činnost ŠD, předávání informací rodičům, vyřizování námětů a
stížností souvisejících s činností ŠD.
1.1.
Činnost ve školní družině
1.1.1. Školní družina poskytuje zájmové vzdělávání žáků 1. až
4. ročníku.
1.1.2. Družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování a
o prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitel školy přerušit
činnost družiny v době školních prázdnin.
1.1.3. Družina organizuje zájmové vzdělávání především pro
účastníky přihlášené k pravidelné denní docházce.
1.1.4. Činnost družiny se uskutečňuje:
- pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností,
-využitím spontánních činností
- družina organizuje i společnou činnost všech oddělení.
1.1.5. Příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a
tematickou rekreační činností nespojenou s pobytem mimo místo, kde
právnická osoba (škola) vykonává činnost školského zařízení pro zájmové
vzdělávání.
1.1.6. Družina umožňuje účastníkům odpočinkové činnosti a přípravu
na vyučování.
1.1.7. Činností družiny se mohou zúčastnit i žáci nezařazení
do družiny, pokud se v nich neúčastní plný počet zařazených žáků stanovený
pro oddělení.
1.1.8. Pokud ředitel školy změní provoz školy v den, na
který připadá vyučování, může být zařazen do činnosti ŠD i žák, který družinu
nenavštěvuje. V tomto případě zaniká povinnost úplaty za činnost ŠD.
Zákonný zástupce požádá o zařazení písemně.
2.
ORGANIZACE A PROVOZ ŠKOLNÍ DRUŽINY
2.1.
Přihlašování, odhlašování a vyloučení žáka ze školní
družiny
2.1.1. Žáka do ŠD přihlašuje písemně zákonný zástupce
předáním řádně vyplněného zápisního lístku s uvedením rozsahu docházky a
způsobu odchodu žáka z družiny. Přihlášky odevzdává vedoucí vychovatelce,
která je eviduje.
2.1.2. O zařazení dětí do ŠD rozhoduje ředitel školy na
základě řádně vyplněných náležitostí v písemné přihlášce, nebo jím
pověřená vedoucí vychovatelka.
2.1.3. Žáci 4. ročníků jsou přijímáni pouze v počtu do
naplnění kapacity ŠD, a to v pořadí podle data narození počínaje
nejmladším žákem.
2.1.4. Odhlášení žáka z docházky do ŠD oznámí rodiče
písemnou formou vedoucí vychovatelce – jinak je dítě stále vedeno
v seznamu a tím i v platbách.
2.1.5. vyloučení z docházky ze ŠD při opakovaném
porušování řádu nebo pokud neuhradí zákonní zástupci platbu za ŠD nebo
v případě opakovaného nevyzvednutí dítěte do konce provozu ŠD, tj. do
17:00 hod., rozhoduje ředitel školy na základě návrhu vedoucí vychovatelky.
Rozhodnutí o vyloučení ze ŠD sdělí ředitel školy rodičům písemně
s patřičným zdůvodněním.
2.1.6. Při zápisu do ŠD jsou zákonní zástupci žáka
prokazatelně seznámeni s tímto Řádem školní družiny.
2.2. Provoz školní
družiny
2.2.1.
Provozní doba ŠD
je ve dnech školního vyučování od pondělí do pátku v době od 6.30 hod.
do 7.40 hod. (ranní družina) a od 11.40 hod. do 17.00 hod.
2.2.2.
Užívané místnosti
jsou tři kmenové třídy č. 204, 205, 203, 207 a ŠD herna + kmenové učebny tříd
I. stupně, jejichž přesný seznam je vždy aktualizován pro daný školní rok
vzhledem k umístění tříd a počtu oddělení ŠD. Vychovatelky ŠD mohou
v době stanovené rozvrhem využívat tělocvičny školy, keramickou dílnu a
školní hřiště. Podmínkou je dodržování režimových opatření a řádu jednotlivých
prostor.
2.2.3.
Počet oddělení
v ŠD ve školním roce je stanoven dle počtu přihlášených dětí, maximální
počet dětí je stanoven v Rejstříku škol a školských zařízení.
2.2.4.
Kapacita každého
jednoho oddělení školní družiny je 30 žáků. Počet dětí s pravidelnou docházkou
je 25, až do výše kapacity se doplňuje dětmi s docházkou nepravidelnou. Při
činnosti organizované mimo objekt družiny, odpovídá vychovatel za bezpečnost do
počtu 25 žáků.
2.2.5.
V době
prázdnin nebo mimořádného volna může být činnost ŠD zajištěna, pokud počet
přihlášených dětí není nižší než 25 žáků.
2.2.6.
Výchovně-vzdělávací
práce a další činnosti v ŠD probíhají podle rozvrhu činností a režimu,
který schvaluje vedoucí vychovatelka po projednání s ředitelem školy.
2.3.
Docházka do školní družiny
2.3.1.
Budova školy je
zpřístupněna žákům k docházce do činnosti ŠD v ranním provozu od 6.30
do 7.40 hod. Vchod pro ranní docházku je z ulice Bulharské.
2.3.2.
V odpoledním
provozu vstupují žáci do provozu ŠD po skončení vyučování, a to od 11.35
do 12.35 hod. Žáci jsou předáváni vychovatelkám ŠD přímo vyučujícím po skončení
řádné výuky či jiné činnosti organizované školou. Předávající při předání sdělí
počet žáků a oznámí důvod nepřítomnosti žáků zapsaných do ŠD. Žák vstupuje do
činnosti ŠD v nahlášeném režimu, který je uveden zákonným zástupcem na
zápisním lístku; bez písemné omluvy od rodičů je účast povinná. V případě,
že se žák účastní činností zájmového kroužku pořádaného školou, předává
vychovatelka žáka vedoucímu kroužku, který si děti vyzvedává v ŠD a ten po
skončení činnosti vrací žáka zpět do příslušného oddělení ŠD.
2.3.3.
Nepřítomnost žáka
(nemoc, rodinné důvody atd.) v ŠD je omluvena nepřítomností žáka ve škole
(zde platí postup dle školního řádu); pokud je žák vyzvednut rodiči
z vyučování, ohlásí vychovatelce tuto skutečnost třídní (předávající)
učitelka. Omluva je písemná třídní vychovatelce nebo telefonická vedoucí
vychovatelce.
2.3.4.
Uvolnění
z denní činnosti ŠD je možné jen na základě písemného sdělení zákonného
zástupce a s osobním vyzvednutím žáka.
2.3.5.
Při nevyzvednutí
žáka zákonným zástupcem z činnosti do konce stanovené provozní doby ŠD,
tj. do 17.00 hod., vychovatelka kontaktuje zákonného zástupce či jinou
pověřenou osobu dle zápisního lístku a dle této telefonické domluvy vyčká
s dítětem do jejího příjezdu a převzetí dítěte. V případě, že se
nepodaří nikoho kontaktovat, uvědomí vedoucí vychovatelku, v nutném
případě zástupkyni ředitele či ředitele školy. Zástupkyně ředitele či ředitel
školy rozhodnou o řešení takové mimořádné situace, kdy nelze dohledat žádnou
osobu kompetentní k převzetí dítěte, ve spolupráci s Policií ČR, jež
má k dispozici kontakt na službou pověřeného pracovníka OSPOD.
2.3.6.
Vychovatelka
minimalizuje psychickou zátěž dítěte, které se dostalo do této situace.
2.4.
Pravidla chování žáků při činnostech školní družiny
2.4.1.
Žáci se řídí
pokyny vychovatelky ŠD, Vnitřním řádem školní družiny a Školním řádem
2.4.2.
Bez vědomí
vychovatelky žák neopouští oddělení ŠD.
2.4.3.
Doba pobytu
v ŠD se řídí údaji na zápisním lístku.
2.4.4.
Na oběd jsou žáci
odváděni v doprovodu vychovatelek ŠD. V případě, že dítě odchází po
vyučování (má lístek na uvolnění), na oběd jde v doprovodu třídní
učitelky.
2.4.5.
Do ŠD si žáci
nenosí drahé věci a hračky. V průběhu celé činnosti nepoužívají mobilní
telefon, nerozhodne-li vychovatelka jinak.
2.4.6.
Do hodnocení a
klasifikace chování žáka se započítávají i projevy chování v činnostech
ŠD.
2.4.7.
Ke hrám, hračkám,
knihám, školnímu zařízení atd. se žáci chovají ohleduplně a šetrně. Úmyslné
poškození nebo zničení herního zázemí nebo vybavení nahradí, event. opraví
rodiče žáka.
2.4.8.
Pokud žák
soustavně narušuje činnost ŠD, opakovaně porušuje Řád ŠD či Školní řád, může
být z docházky do ŠD z rozhodnutí ředitele školy vyloučen.
2.4.9.
Veškeré zjištěné
nedostatky vychovatelky okamžitě nahlásí vedoucí vychovatelce, která zajistí
nápravu nebo to oznámí zástupkyni či řediteli školy.
2.4.10. Žák je povinen okamžitě hlásit vychovatelce každé
zranění při činnosti v ŠD.
2.5.
Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve
Školní družině
2.5.1.
Bezpečnost
a ochranu zdraví žáků při činnostech zajišťuje každá vychovatelka ve svém
oddělení metodicky správným a plánovitým výběrem činností v jednotlivých
zaměstnáních.
2.5.2.
Veškeré
zjištěné nedostatky vychovatelky okamžitě nahlásí vedení školy.
2.5.3.
Při
úrazu žáka zváží vychovatelka situaci – ošetří sama, zavolá rodiče, event.
lékařskou pomoc.
2.5.4.
Žák
je povinen okamžitě hlásit vychovatelce každé zranění při činnostech.
2.5.5.
Během
provozu ŠD nevstupují z hygienických a bezpečnostních důvodů zákonní
zástupci či jimi pověřené osoby do výchovných prostor školy a oddělení ŠD.
Komunikace s vychovatelkami probíhá přes dveřní hlásku nebo osobně,
v odpoledních hodinách při výkonu služby vychovatelky u dveří z ulice
Bulharské.
2.5.6.
Další
individuální pohovory mohou probíhat na základě osobní domluvy, v rámci
třídních schůzek a konzultací.
2.5.7.
Pedagogičtí
zaměstnanci ŠD i žáci ŠD se dále řídí ve svém chování, povinnostech a právech
ustanoveními školního řádu.
2.5.8.
Na
1 pedagogického pracovníka při činnostech v prostorách školní družiny
nejvýše 30 žáků.
2.5.9.
Při
akcích konaných mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání podle školského
zákona, je vždy přítomen nejméně jeden pedagogický pracovník. Na akcích
konaných v jiné obci jsou přítomny vždy nejméně dvě zletilé osoby, které
jsou plně způsobilé k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke škole,
přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým pracovníkem.
2.6.
Práva žáků a zákonných zástupců
2.6.1.
Žáci mají právo
užívat prostory a zařízení ŠD při jejich činnostech.
2.6.2.
Žáci mají právo
se účastnit akcí, které požádá ŠD, mohou se tím rozvíjet jejich zájmy,
schopnosti a nadání.
2.6.3.
Další práva žáků
a zákonných zástupců jsou dána ve Školním řádu, jehož součástí je Řád ŠD.
2.7.
Pitný režim
2.7.1.
Pitný režim
zajišťují vychovatelky ŠD.
2.7.2.
Žáci využívají
sami zdroj vody ve třídě, kde je neustále pedagogický dozor. Před vycházkou jde
vychovatelka se všemi dětmi k pítku na chodbě. Děti, které potřebují, si doplní
vodu do vlastních lahví. Žáci bez dozoru k pítku na chodbě chodit nesmějí. Vždy
jen s doprovodem vychovatele.
3.
PODMÍNY ÚPLATY ZA ŠKOLNÍ DRUŽINU
3.1. Stanovení platby
3.1.1. Zájmové vzdělávání je poskytováno zpravidla
za úplatu. Neinvestiční náklady spojené s provozem ŠD jsou hrazeny
z příspěvků ÚMČ Královo Pole.
3.1.2.
Rodiče zapsaných
dětí se částečně podílí na krytí neinvestičních výdajů. Příspěvek rodičů žáka
za částečnou úhradu neinvestičních nákladů v ŠD je stanoven na 200,– Kč
měsíčně. Tato částka platí i pro každé další dítě v případě docházky
sourozenců do ŠD a pro ranní pobyt dítěte.
3.1.3.
Ostatní výdaje
spojené s provozem ŠD, tj. zajištění kroužků apod., hradí rodiče.
3.2.
Splatnost plateb za školní družinu
3.2.1.
Splatnost stanoví
ředitel školy tak, aby byla úplata splatná nejpozději před účastí v dané
činnosti. Úplatu rozdělí do více splátek za období září až prosinec a leden až
červen daného školního roku. Rodiče platí tento poplatek bankovním převodem na
účet školy zveřejněný na webových stránkách školy.
3.3. Podmínky
platby:
3.3.1. Úplata je splatná do 18. září školního roku za první
pololetí školního roku a do 20. ledna za druhé pololetí školního roku, a to na
účet školy. Jako variabilní symbol se uvádí: 50, specifický symbol: 0968.
3.3.2. Pokud za dítě není zaplacen poplatek do výše uvedených
dat, vedoucí vychovatelka o tom uvědomí ředitele nejpozději do jednoho měsíce.
3.4.
Snížení či prominutí úplaty za školní družinu:
3.4.1. O snížení či prominutí úplaty za školní družinu rozhoduje
ředitel školy.
Úplata za
školní družinu může být snížena nebo prominuta, jestliže:
a) účastník
nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné
nouzi,
b) účastníkovi
nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o
sociálních službách, nebo
c) účastník
svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle
zákona o státní sociální podpoře a tuto skutečnosti prokáže řediteli.
Žadatel o
prominutí úplaty (zákonný zástupce dítěte) podá k ředitelství školy písemnou
žádost s uvedením důvodů a kopii dokladů, které prokazují, že je mu příslušný
příspěvek vyplácen. Ředitel posléze vydá rozhodnutí o snížení nebo prominutí
platby.
4. REŽIM VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ
4.1.
Ranní družina : 6.30 – 7.40 hod.
Příchod dětí do ranní družiny je do 7.30 hod. Po 7.40
hod. jsou děti odváděny do šaten a tříd. Činnost ranní družiny: převážně
odpočinková, snídaně (pokud si ji děti donesou), klidové hry, stolní hry,
rozhovory na různá témata.
4.2.
Odpolední družina : 11.35 – 17.00 hod.
11.35 – 13.00
hod. příprava na oběd – osobní
hygiena, oběd, volná činnost;
13.00 – 13.30
hod. odpočinková činnost – relaxační
cvičení, poslech pohádek, relaxační hudby, četby, vyprávění, tematické
rozhovory;
13.30 – 15.00
hod. pravidelné výchovně – vzdělávací
činnosti – aktivity z oblasti etické výchovy, Vv, Pč, Hv, Tv, sportovní a
turistická, přírodovědná, pobyt venku, postupný odchod dětí domů;
15.00 – 16.30
hod. osobní hygiena, svačina, příprava
na vyučování formou didaktických her, kvízů a soutěží, psaní domácích úkolů;
16.30 – 17.00
hod. spontánní aktivity, hry podle
výběru dětí, postupný odchod dětí domů, úklid ve třídě, kontrola
v šatnách.
4.3.
Vyzvedávání dětí ze školní družiny
4.3.1. V době od 12.30 do 14.00 hod. a poté až od 15.00
hod. V této době je realizován pevný program nebo pobyt venku.
4.3.2. Žáci odcházejí ze školní družiny (odpolední činnost)
podle podmínek zapsaných v zápisním lístku, sami nebo s doprovodem.
4.3.3. V době mezi 14.00 – 15.00 hod. odchod žáků není
možný vzhledem k organizačním důvodům spočívajících v zajištění
náplně činnosti jednotlivých oddělení ŠD v souladu s plánem. Případné
odchody dětí by narušovaly průběh činností daného oddělení.
5. DOKUMENTACE
5.1. Povinná
dokumentace
5.1.1. Zápisní lístek pro žáky, kteří jsou přihlášeni
k pravidelné docházce.
5.1.2. Přehled výchovně-vzdělávací práce.
5.1.3. Docházkový sešit na ranní a odpolední docházku do ŠD.
5.2.
Interní dokumentace
5.2.1. Plán činnosti jednotlivých kroužků.
5.2.2. Každá vychovatelka si vede evidenci svého oddělení.
5.2.3. Jednotlivé vychovatelky jsou povinny zpracovávat
měsíční plán činností.
5.2.4. Odchody dětí – sešit.
Dne: 1. 9. 2016
Mgr. David Jalový, ředitel školy
Základní
škola, Brno, Slovanské nám. 2, příspěvková organizace
|
|
Vnitřní řád školní
družiny |
|
|
|
Dodatek
č. 1 |
ze dne: 24. 11. 2022 |
Vypracoval:
|
Střechová Petra,
vedoucí ŠD |
Schválil:
|
Mgr.
Jalový David, ředitel školy
|
Platnost
ode dne: |
24.11.2022 |
Účinnost
ode dne: |
24.11.2022 |
Změny ve směrnici
jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást
tohoto předpisu. |
|
|
Změna se týká: Nové znění
odstavce 2.5.10. Řádu školní družiny:
2.5.10. Ve školní družině je zakázáno vnášení a
užívání jakýchkoliv návykových látek a látek, které svým vzhledem, konzistencí
a účinkem návykové látky připomínají (alkohol, cigarety a elektronické cigarety
včetně všech jejich součástí, drogy, kratom, aj.)
V Brně dne 24. 11. 2022 Mgr. Jalový David, ředitel
· Poslední úprava 27. 02. 2023 ·
aneb jak jsme prožili měsíc říjen, si...
Školní družina o podzimních prázdninách dne...
Vážení rodiče,ve školním roce 2024/2025...
Datová schránka: n8p34t4
Tuto funkci vykonává pro správce společnost LAWYA advisors, s.r.o., IČ: 06666761, se sídlem Králova 298/4, 61600 Brno, prostřednictvím Mgr. Ivany Šilhánkové
© 2024 by Tomáš Otruba - Made With - v případě problémů pište na webmaster@zsslovanak.cz